Friday, May 20, 2011

Keburukan Makan Maggi

http://selangor2u.com/blog/wp-content/themes/art/scripts/timthumb.php?src=/wp-content/uploads/2011/03/MAGGI2minute.jpg&w=564&h=350&zc=1&q=100

Entry ni ditujukan khas kepada Muaz LeeTeuk yang suka sangat makan maggi .

Senang didapati, mudah disediakan pada bila-bila masa dan harga murah antara faktor mi segera menjadi pilihan khususnya pelajar apabila lapar di waktu malam ketika mengulang kaji pelajaran.

Bagaimanapun, masih ramai yang tidak menyedari makanan segera ini boleh memudaratkan kesihatan dan kajian mendapati ia boleh menyebabkan penggemarnya mendapat pelbagai penyakit kronik seperti serangan jantung, strok, kerosakan buah pinggang dan kanser.

Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), S M Mohamed Idris berkata, kajian CAP ke atas 10 sampel mi segera mendapati tiga daripadanya mengandungi natrium melebihi 1,000 miligram sedangkan saranan untuk orang dewasa dan kanak-kanak berusia empat tahun adalah 2,400 miligram sehari.

“Pengambilan mi segera boleh menyebabkan pengambilan garam yang berlebihan kerana natrium sering ditambah dalam makanan harian kita dan mi segera adalah makanan yang menjalani pelbagai peringkat pemprosesan tanpa sebarang khasiat makanan.

“Mi segera adalah makanan remeh yang mengandungi karbohidrat, natrium dan pelbagai penambah perisa selain rendah khasiat seperti serat, vitamin dan galian. Perisa sup juga mengandungi ‘Monosodium Glutamate’ (MSG) yang berperanan menjadikan perisanya benar-benar tulen,”

Kepada Muaz LeeTeuk . Sudah sudah lha makan maggi yer . Ce makan makanan lain pulak . Kan banyak lagi makanan yang ada , kenapa nak makan maggi jugak ? Haisss . . Muaz LeeTeuk memang nak kena sepuk dengan saya . Hahahaha . . .Kalau ketagih sangat nak makan maggi . Meh ikut cara kat bawah ni ;

  • Sebelum makan, rendamkan dulu mee segera tu dekat dalam air panas. Pastu buang air dia. Ulang step ni 2 or 3 kali sampai minyak2 yang keluar dari mee tu hilang. Ni sebenarnya nak buang wax yang menyelaputi mee tu, so takdelah you all telan banyak sangat wax tu kan.. Lepas tu bolehla buat macam biasa buh perencah semua.. Actually, kat sini pon perencah ni bahaya gak.. Tapi at least korang dah keluarkan sikit bahaya dari mee tu kan.. So, kalo masih rasa bahaya lagi kan korang buat la perencah sendiri senang :)) ( kalo rajin haha )

  • Lagi satu, seelok2nya janganlah makan mee segera ni everyday.. Sebab wax tu mengambil masa sekurang-kurangnya 2 or 3 hari untuk dilupuskan dari badan..Kalo nak sangat, makanlah seminggu sekali je or kalo boleh tak payah makan langsung la kan.. tak payah risau bahaya makan maggie ni :D
SO , RENUNG RENUNG KAN DAN SELAMAT BERAMAL . HAHAHA

Sesuatu yang diimpikan tidak selalu menjadi kenyataan.Tetapi apa yang tidak diduga selalu berlaku tiba-tiba.Biarlah kita menangis hari ini kerana kesakitan semalam.Tetapi usah kita ketawa berpanjangan kerana kegembiraan yang belum pasti untuk selama-lamanya.

9 lollipoplicious speak now:

_MuaZ l LeEtEuK_ said...

tharunyer....

Maii Yusre said...

mee segera makanan paling mudah dimasak! Heheee..

Gadish Lollipop said...

@_MuaZ l LeEtEuK_ : just for you muaz :)

Gadish Lollipop said...

@Maii Yusre : paling mudah jugak untk dpt pnyakit . kan kan ?

Wani said...

tapi , maggie kan sedappp T__T

Gadish Lollipop said...

@Wani: mmg lha sedap . tp tak jemu ke hari2 mkn meggi ?

ZWAN SABRI said...

baru jer makan maggi tadi.. huhu

MySuaraBlog: Jom Lari Pecut..!

Keri Henry said...

dah nak buat macam mane miskin sangat nih...

Nurul Ain Atikah said...

mmg kite limit sebulan sekali maggi. :D tapi ianya diciptakan mestilah mempunyai khasiat walaupun sikit. setiap yang diciptaan pasti ade kebaikanya....